donderdag 26 mei 2016

Luchthavenfeitjes: Social Media


Social media is voor luchthavens, samen met de website, het belangrijkste informatiekanaal. Of het nou om de klachtafhandeling gaat of om reclame, met social media kan een luchthaven snel communiceren en een groot publiek bereiken. Maar hoe is het gebruik van social media gesteld bij de marketingafdelingen van de Nederlandse luchthavens?

Facebook
Het zal je niet verbazen dat Schiphol het grootste publiek heeft. De luchthaven heeft op Facebook een imponerend volgers bestand van 404.000 Likes. Van de regionale luchthavens is Groningen Airport qua passagiersaantallen het kleinst, maar de luchthaven heeft wel de meeste Likes. Eindhoven Airport en Rotterdam Airport blijven in verhouding ver achter op Groningen. Maastricht Aiport doet het met slechts 1.300 Likes het slechtst van alle luchthavens.


Uit de berichtengeschiedenis blijkt dat Groningen Airport veel Likes heeft verzameld bij prijsvragen. Een prijs winnen door je vrienden te taggen en het bericht te delen blijkt de perfecte truc om veel Likes te verzamelen. Eindhoven en Rotterdam Airport richten zich meer op het verslaan van operationele aspecten op de luchthaven of nieuwsberichten, waardoor het aantal Likes minder hard oploopt.

Rotterdam en Eindhoven zijn wel sterk in het beantwoorden van vragen. Ondanks de kleinschaligheid van de luchthavens, krijgt de marketingafdeling het toch voor elkaar om doorgaans binnen een uur te beantwoorden. Groningen Airport is meestal niet sneller dan een dag.

Twitter
Duidelijk is dat Twitter minder geliefd is onder de luchthavens. Schiphol heeft een volgers bestand opgebouwd van 45.400. De regionale luchthavens blijven op grote afstand. Groningen en Rotterdam doen nagenoeg niets met Twitter en beantwoorden vragen van klanten nauwelijks. Eindhoven Tweet regelmatig en beantwoordt vragen van passagiers snel. Wat dat betreft is Eindhoven op de goede weg.

LinkedIn
Alle luchthavens, behalve Maastricht dan, zijn ook actief op LinkedIn. En deze accounts worden goed bijgehouden, want alle luchthaven hebben in de afgelopen week een update geplaatst. Van de regionale luchthavens heeft Rotterdam met ruim 2.000 de meeste volgers. Daarna volgt Eindhoven met 1.900 en Groningen met 1.100. Schiphol heeft er 18.435.

Infotabel: eigen werk
Foto omslag: Jason Howle