zaterdag 11 april 2015

Luchtlijn Kopenhagen interessant voor Noorderlingen

Philippe Boucher, de eeuwige tegenstander van Groningen Airport Eelde, schreef vorige week een brief naar alle Drentse en Groningse Statenleden met daarin de boodschap om vooral geen geld te investeren in een luchtlijn met Kopenhagen.

Luchtvaartdeskundige
Boucher is volgens RTV Noord omwonende van het vliegveld, luchtvaartdeskundige en tegenstander van Groningen Airport Eelde. Dat laatste klopt zonder twijfel, maar omwonende is ver gezocht. Boucher woont in Midlaren, op ongeveer 6 kilometer van de luchthaven en niet binnen één van de aanvliegroutes. Boucher heeft economie gestudeerd, maar nergens blijkt uit zijn opleiding of werkervaring dat hij een 'luchtvaartdeskundige' is.

Onderzoek
Dat gezegd hebbende, nu een reactie op zijn 'onderzoek' over de mogelijkheden om vanaf Eelde via Kopenhagen over de wereld te vliegen. Boucher wijst de Statenleden erop dat daar geen intercontinentale bestemmingen bij zijn, die vaak door Noordelingen worden geboekt. 'Suriname, Curaçao, Hongkong en Bali zijn populair in het Noorden, maar daar kun je vanaf Eelde niet via Kopenhagen naartoe vliegen,' zegt Boucher.

Ik vraag mij af hoe Boucher aan deze bestemmingen komt. Zover ik weet is er nooit specifiek onderzoek gedaan naar de vraag van intercontinentale bestemmingen vanuit Noord-Nederland. Het is ook onwaarschijnlijk dat de vraag in het noorden van Nederland zo sterk afwijkt van de landelijke vraag. Op de lijst van drukste intercontinentale bestemmingen vanuit Schiphol in 2013 staat Suriname niet eens in de top 20, Curaçao op de 9e plaats en Hongkong op de 11e plaats. Bali is vanuit Schiphol ook niet rechtstreeks te bereiken, dus dat argument is sowieso niet valide.

SAS vliegt vanaf Kopenhagen naar bestemmingen zoals New York, Washington, Beijing, Tokyo, Shanghai en Tel Aviv. Star Alliance-partners Air Canada naar Toronto, Singapore Airlines naar Singapore en Thai naar Bangkok. Bestemmingen die allemaal in de top 20 van Schiphol staan. Het lijkt er dus op dat de bestemmingen die Boucher noemt uit de lucht zijn gegrepen, die 'heel toevallig' niet bereikbaar zijn vanaf Kopenhagen.

Scandinavië
Waar Boucher ook geen rekening mee houdt, is de hub-functie van Kopenhagen binnen Scandinavië, de Baltische Staten en Rusland. Vanuit Kopenhagen vliegt SAS frequent naar Oslo, Stockholm, Göteborg, Helsinki, Stavanger, Bergen, Aalborg, Vilnius, enzovoort. Dit zijn bestemmingen die ook vanuit Amsterdam worden aangevlogen, maar met een strakke overstap kan dit voor de zakelijke reiziger alsnog interessant zijn.

Als Boucher alsnog met echte cijfers kan komen, dan zie ik die graag tegemoet.