zaterdag 1 oktober 2016

Opinie: Rotterdam Airport is de toekomst


Een compleet gerenoveerde terminal, meer bestemmingen en nieuwe horeca. Rotterdam Airport is klaar voor de toekomst. Steeds meer zakelijke reizigers kiezen voor het gemak van een regionale luchthaven. Onder andere Londen, Istanbul, Manchester, München, Barcelona, Berlijn, Wenen en vanaf vandaag Birmingham prijken op de bestemmingenlijst van Rotterdam.

Zonder luchthavenbesluit geen groei
Luchtvaartmaatschappijen staan te springen om vanaf Rotterdam te vliegen. De luchthaven moet helaas de meeste verzoeken afwijzen, aangezien de geluidsgrenzen zijn bereikt. Een nieuw luchthavenbesluit, met meer groeimogelijkheden, moet redding bieden. Schiphol Group, eigenaar van Rotterdam Airport, zet in op 2,9 miljoen passagiers in 2025. Vorig jaar waren dit er nog 1,7 miljoen. Het nieuwe luchthavenbesluit wordt in 2018 verwacht. Zonder besluit, is groei niet mogelijk.

Landside Rotterdam Airport - Wikimedia Commons
Trek metro E door
Dat de luchthaven wil groeien is aan alles te zien. De luchthaventerminal is grondig gerenoveerd en in oppervlakte toegenomen. Momenteel wordt gewerkt aan de renovatie van het platform. Vanuit de politiek wordt gepleit voor een directe metroverbinding, door metrolijn E bij halte Meijersplein af te takken richting de luchthaven. "De capaciteit tussen Meijersplein en Rotterdam Centraal moet sowieso verhoogd worden en hiervoor is een keerspoor nodig, gebruik deze kans dan meteen om onze luchthaven een hoogwaardige OV-verbinding te geven," aldus Rotterdams raadslid Mark de Boer in Metro.

Catering is belangrijk
Met ingang van 1 oktober neemt HMSHost een groot deel van de horecalocaties op de luchthaven over. De cateraar, onder andere actief op Schiphol en Utrecht Centraal, opent in 2018 locaties van La Place, Starbucks en Kiosko op de luchthaven. Een professioneel bedrijf zoals HMSHost maakt het luchthaven product nog sterker, horeca is namelijk een belangrijk onderdeel van de totale luchthaven ervaring.

Lelystad overbodig
Dat steeds meer reizigers kiezen voor Rotterdam Airport is niet gek. Schiphol is groot, druk en onhandig. Een regionale luchthaven is klein, snel en handig. Rotterdam Airport is daarnaast erg gunstig gelegen, centraal in de metropoolregio Rotterdam Den Haag met ruim drie miljoen inwoners binnen 30 minuten reistijd. In tegenstelling tot Lelystad, met slechts 400.000 inwoners binnen deze 30 minuten grens en ver van Rotterdam. Waarom bouwen we een luchthaven in een polder waar niemand woont? Zet in op groei van Schiphol, Rotterdam, Eindhoven en Groningen. Lelystad is nergens voor nodig. De huidige regionale luchthavens zijn de toekomst.