zaterdag 18 februari 2017

VP Eurowings: 'Transavia had beter kunnen weten in München'


“Nieuwkomers denken dat München of Frankfurt veilige opties zijn voor het opstarten van een nieuwe basis. Integendeel, het is een ontzettend lastige markt,” aldus Sadiq Gillani (vice president Eurowings) vrijdag tijdens een lezing in Amsterdam. Transavia opende in het voorjaar van 2016 een nieuwe basis in München, vorige week werd bekend dat de basis in oktober weer sluit vanwege tegenvallende prestaties.

Lastige markt
Gillani: “Het aandeel low cost is in München veel kleiner in vergelijking met de rest van Europa. Zomaar in de hub van een grote netwerkcarrier binnenvallen vergt echter heel veel precisie. Transavia opende bijvoorbeeld routes naar Scandinavië, een markt waarvan wij weten dat die erg lastig is vanuit Duitsland.” In tegenstelling tot Transavia is Eurowings zeer tevreden over de resultaten van hun routes vanaf München, op de binnenlandse routes heeft de maatschappij over het gehele netwerk een gemiddelde bezettingsgraad van 80%. Komende maand opent de maatschappij een basis in München, met vier A320's. Door een grote overname van Air Berlin vliegtuigen is Eurowings in staat hard te groeien.


Op twee na grootste LCC
Eurowings streeft er naar om na Ryanair en EasyJet de grootste te worden op de Europese low cost markt. De maatschappij heeft daarvoor 200 tot 300 vleigtuigen nodig. Zustermaatschappij Germanwings wordt langzaam door Eurowings ingelijfd: “We hebben gekozen om de naam Eurowings te behouden, we willen ons niet alleen richten op de Duitse markt en de naam Germanwings werkt dan niet in ons voordeel.”

Boost kleine kans van slagen
Bovendien vliegt Eurowings momenteel met zes A330’s vanuit Duitsland naar verre vakantiebestemmingen. Komende zomer breidt de maatschappij uit met vluchten naar Seattle en Orlando vanaf de luchthaven van Keulen. Op de lastige low cost long-haul markt groeit Eurowings nauwelijks. “De markt is lastig. Een nieuwkomer zoals Boost heeft een kleine kans van slagen”, aldus Gillani. Boost is de werknaam van de nieuwe long-haul maatschappij van Air France-KLM. “Ze zijn laat met deze ontwikkeling. Norwegian en Eurowings zijn al heel veel stappen voor, dat werkt in hun nadeel.”

De plannen voor Boost maken deel uit van de nieuwe strategie Trust Together die Air France-KLM eind vorig jaar presenteerde. Trust Together moet in 2020 zorgen voor een omzetstijging van 2 miljard Euro.

Consolidatie nodig
Gillani benadrukt dat de chartermarkt, en over een paar jaar ook de netwerkmarkt, op zijn retour gaat. Long-haul low cost zoals Norwegian en Eurowings en mid-point carriers zoals Emirates zullen de komende jaren alleen maar groeien, short-haul low cost is nog groeiende maar niet meer zo hard als de afgelopen jaren. Grote netwerkmaatschappijen zoals Lufthansa en KLM zullen hun businessmodellen moeten aanpassen.

Gillani verwacht dat er consolidatie nodig is op de Europese markt om maatschappijen te kunnen behouden. “Kijk naar Amerika, daar beheersen feitelijk slechts 5 maatschappijen de gehele markt. Hier zijn het er 150. Maatschappijen met een kleine vloot zoals Czech Airlines hebben geen toekomst. We moeten samenwerken, laat ze naar ons komen en we werken het uit.”

Amsterdam, 18 februari 2017